Patríte k tým, ktorí váhajú?

 

Mnoho ľudí v sebe nosí myšlienku ako začať s cvičením a robiť tak niečo prospešné pre svoje zdravie. Pre tých, ktorí posilňovne alebo fitnescentrá nevyhľadávajú, zostáva táto myšlienka často nezrealizovaná. Viacerých z vás možno povzbudilo otvorenie fitnescentra v Starej Bystrici s pocitom “prečo to neskúsiť, však to máme pod nosom”. V tomto článku sa zameriame hlavne na tých z vás, ktorí majú motív začať navštevovať fitnesscentrum, no zatiaľ tak nespravili z rôznych dôvodov.

 

Najťažšie je začať

Prvou radou, ktorú vám môžeme dať je: Neodkladajte svoje plány na neskôr, ak na to nemáte naozaj relevantné dôvody. A dôvody typu: “dnes sa mi nechce, nemám s kým ísť do fitka, hanbím sa, neviem ako mám cvičiť” naozaj nie sú relevantné. Starostlivosť o kondíciu a zdravie niečo stojí. Stojí to váš čas, odhodlanie, disciplínu a hlavne vykročenie z konfortnej zóny. Máme pre vás pár argumentov, ktoré by ste mali zobrať do úvahy pri rozhodovaní sa o tom, kedy a ako začať s cvičením.

 

Nechuť alebo jednoducho “nechce sa mi”

Nechuť do cvičenia poznáme všetci. Aj tým najlepším športovcom sa občas nechce. Každého z času na čas bolí hlava, má zlý deň alebo je v strese. Ale to by nemal byť dôvod na vylúčenie fyzickej aktivity alebo cvičenia z denného režimu. Práve naopak! Aký má pravidelný pohyb a cvičenie na naše telo vplyv už asi viete. Tí, ktorí pravidelne trénujú si uvedomujú a cítia, že sú silnejší, každodenné veci sú oveľa jednoduchšie (napríklad chôdza po schodoch), zlepšia sa rôzne telesné činnnosti (trávanie, dýchanie). Ale ako pôsobí fyzické cvičenie na náš mozog? Najrozšírenejší je asi poznatok o tom, že počas cvičenia sa vyplavujú do tela endorfíny. Znie to pekne, no čo sa v skutočnosti deje v našom mozgu počas cvičenia? Keď začneme cvičiť, náš mozog to analyzuje ako stres. Ako sa zvyšuje tlak srdca, mozog si to vykladá tak, ako by sme bojovali alebo utekali pred nepriateľom. Aby sa však ochránilo telo a mozog pred stresom, začneme uvoľňovať preteín nazvaný BDNF (Brain-Derived-Neurotrophic Factor). Tento proteín má ochranný a aj reparatívny dopad na naše pamäťové neuróny a pôsobý ako tlačidlo RESET. A to je ten dôvod, prečo sa po cvičení tak často cítime v úplnej pohode a veci sa zrazu zdajú byť jasné vďaka čomu sa cítime štastnejšie. V rovnaký moment sa v mozgu uvoľňujú i endorfíny, ďalšie chemické látky bojujúce proti stresu. Hlavný cieľ endorfínov je ten, že majú tendenciu minimalizovať nepohodlie vyvolané cvičením, blokujú pocity bolesti a sú dokonca spojené s pocitom eufórie. A pre zaujímavosť, BDNF a endorfíny majú veľmi podobné a návykové správnanie ako heroín alebo nikotín. Jediný rozdiel je v tom, že cvičenie je pre nás prospešné.

 

Ostych alebo “hanbím sa”

Už sme si vyššie spomenuli, aké prospešné je cvičenie pre naše fyzické aj mentálne zdravie.
Keby ste po zvážení prvého argumentu už aj prekonali nechuť, možno vás brzdí ostych. Treba s ním bojovať. Snáď pre každého človeka bola prvá návšteva fitnesscentra stresujúca alebo prinajmenšom znervózňujúca. Uvedomte si však, že nikto učený z neba nespadol a každý raz začínal. A vo fitku to platí taktiež. Pre tieto situácie je priam žiadúce mať dohodnuté lekcie s osobným trénerom. Ten sa postará o to, aby ste sa po pár osobných tréningoch vo fitku cítili úplne pohodlne a mohli tak pracovať na vašich cieľoch. Tréner na základe vašich požiadaviek, predispozícií a rôznych iných vplyvoch zhodnotí, na čo by ste sa mali zamerať, na čo sú jednotlivé stroje určené a ako s nimi efektívne a správne cvičiť. Aj tak máte strach, že sa na vás budú ostatní pozerať? Určite nemusíte! Aj ostatní sú vo fitku takisto ako vy preto, aby cvičili, zameriavali sa na seba a nie, aby pokukovali po ostatných.

 

Nemám ísť s kým do fitka

Aj pre tieto situácie tu máme riešenie. Ak ste ten typ, ktorému nie je pochuti cvičenie samostantne, ponúkame skupinové cvičenia pod dohľadom skúsených trénerov. Ponuku priebiehajúcich skupinových cvičení pravidelne aktualizujeme a uverejňujeme na našich stránkach a sociálnych sieťach.

 

 

Tak čo, našli ste sa v niektorom odstavci tohto článku? Veríme, že aj toto môže byť malý podnet pre to, aby ste niektoré zábrany v sebe zlomili a začali robiť niečo prospešné pre svoje zdravie. Ak ste sa tak rozhodli, veľmi radi vás privítame u nás v LITVA FITNESS.

Zdroj: Ronald Ross Watson, Physical Activity and the 
Aging Brain
: Effects of Exercise on Neurological Function, 2016
https://www.scientificamerican.com/article/why-does-exercise-make-us-feel-good/